Nils-Erik Norskers messingbyggesæt.

Norsker har i tidens løb lavet mange flotte byggesæt af danske personvogne. Desværre er der en tendens til at dem der køber sættene, aldrig får dem lavet færdige.
Deltagerne i Peters Skibsværft er ingen undtagelse for denne regel.
I dag blev der så gjort noget ved det, idet Peter M. og Jørgen svigtede skibsbygningen og istedet helligede sig byggeriet af Norskers CO byggesæt.
Der findes en god byggevejledning til vognene, så det gælder bare om at kaste sig ud i byggeriet. Peter har været i gang i længere tid, så hans vogn er næsten færdig. Jørgens vogn er ikke helt så langt fremme i byggeprocessen. Da begge vogne er nået et stykke vej, vil dette indlæg ikke være en byggevejledning, men måske en inspiration til at gå igang med det byggesæt der gemmer sig bagest i skuffen.
Vognsiderne klippes ud med en gammel saks.
De sidste små grater fjernes med en fil.
Der smøres loddepasta på indervæggen.
Ydervæggen er spændt fast - klar til lodning.
Så skal der varme til - pinden holder yder- og indervæg samlet.
Afstandsklodserne flyttes før næste del af vognsiden loddes sammen.
UPS! Kold lodning !
Mere varme og problemet er løst - til siderne er en gaslodder nok at foretrække.
De sidste små grater, pletter af loddetin fjernes med en slibeklods.

Loddevand, fedt m.m. fjernes med kogende vand.
Når taget skal sættes på vognen, lodder de fleste byggere det fast. Peter anvender en anden metode.
Først klipper han 4 strimler nysølv af ætserammen.
Der laves en prik i center - på alle fire.
Der drejes gevind i to stk.
Og en lille messingmøtrik loddes på "bagsiden".
En passende bolt (2mm) skrues i.
Der bores hul (2,1mm) i de to sidste strimler.
De to strimler med gevind og møtrik loddes på taget - her kommes der loddevand på.
Tagholderen i den ene ende af taget.
Tagholderen holder taget på plads.
Flot vogn.